Turystyczne miasta często utrzymują się dzięki odwiedzającym je podróżnym. Czasami od popularności danego miejsca w sezonie zależne jest życie jego mieszkańców przez kolejne miesiące. Między innymi z tego powodu pandemia miała duży wpływ na sytuację gospodarczą wielu miast, a nawet państw. Teraz, kiedy podróże na nowo wracają do łask, warto wiedzieć, czy trendy zakupowe turystów uległy zmianie.
Na co dzień wiele osób kieruje się przy wyborze sklepów swoją sytuacją ekonomiczną, jakością oferowanych produktów, rozpoznawalnością marki lub światopoglądem. Czy jednak te trendy utrzymują się w turystycznych miejscowościach? Okazuje się, że większość podróżnych nie kieruje się podczas zakupów na wakacjach kryteriami z codziennego życia. Niemal 70% turystów chce wspierać lokalną ludność i małe przedsiębiorstwa podczas swoich wyjazdów. Oznacza to, że duża grupa osób odwiedzających nieznane sobie miasta i regiony chętniej uda się do niewielkiego sklepu niż marketu. Jest to nie tylko etyczne podejście, wspierające małe firmy, ale również działanie, które może przyczynić się do rozwoju turystyki w danym miejscu.
Wyświetl ten post na Instagramie
Wraz ze zmniejszeniem się zagrożenia wynikającego z pandemii COVID-19 wiele osób zaczęło doceniać możliwości, jakie otwiera przed nimi „zdrowy” świat. Sporo osób, które przez dwa sezony wakacyjne powstrzymywały się od wyjazdu za granicę, obecnie korzysta z podróży i zwiedza zagraniczne lub nawet narodowe zakątki. Okazuje się również, że popandemiczne społeczeństwo przywiązuje znacznie większą wagę do etyki swoich wyborów.
Należy zauważyć, że nagłe, znaczne ograniczenie transportu, produkcji i zużycia energii podczas pierwszych tygodni pandemii wpłynęło pozytywnie na niektóre kwestie klimatyczne. Wydaje się, że te informacje zdołały przebić się do szerszej świadomości, ponieważ obecnie turyści deklarują większą troskę o środowisko naturalne niż przed pandemią. Podobną obserwację można dostrzec w kwestii przyczyniania się do rozwoju lokalnych społeczności – tutaj również odnotowano wzrost zainteresowania podróżnych popandemicznych. Oczywiście zmiany te, chociaż bezsprzecznie pozytywne, mogą również świadczyć o zupełnie innym mechanizmie. Być może turyści po prostu zatęsknili za rzeczami, których pandemia ich pozbawiła – między innymi możliwością swobodnego wychodzenia na świeże powietrze czy korzystania z produktów niebędących artykułami pierwszej potrzeby. Niezależnie jednak od pierwotnej przyczyny obserwuje się obecnie trend, który wskazuje, że zakupy podróżnych są bardziej zrównoważone, świadome i ekologiczne, niż były przed pandemią.
Kolejnym obszarem, na który z pewnością miała wpływ pandemia, są płatności turystów. Coraz więcej osób stara się unikać gotówki czy wpisywania PIN-u. Podróżni (choć nie tylko oni) preferują bezdotykowe metody płatności, a także korzystanie z kas samoobsługowych. Z tego powodu częściej i chętniej wybierane są przez nich miejsca, w których będą mogli zapłacić kartą lub telefonem. Jest to również bardzo wygodne rozwiązanie podczas wycieczki do kraju operującego inną walutą. Bardzo często banki otwierają swoim klientom możliwość płacenia za zakupy w innym państwie bez konieczności fizycznej wymiany gotówki.
Zdj. główne: Michel Stockman/unsplash.com