Sytuacja zawodowa kobiet jest lepsza niż kilka lat temu. Nadal jednak są miejsca, w których dochodzi do dyskryminacji ze względu na płeć. Zobacz, jak wyglądają badania sytuacji na rynku pracy.
Grupa pracuj.pl postanowiła przeprowadzić badania „Polacy w środowisku pracy”. W raporcie nie zabrakło pozycji, które dotyczą kobiet. Wśród ankietowanych, aż 61% uważa, że sytuacja przedstawicielek płci pięknej jest lepsza niż 10 lat temu. Nie oznacza to jednak, że kobiety są traktowani na równo z mężczyznami. 42% respondentek nie uważa, że mają równe szanse zawodowe w porównaniu do przedstawicieli płci przeciwnej. Te wyniki skomentowała Małgorzata Skonieczna, ekspertka ds. badań kandydatów w Grupie Pracuj:
Wyniki badań Pracuj.pl pokazują, że wiele kobiet wciąż ma poczucie nierówności na rynku pracy. Tylko 1/3 naszych respondentek uważa, że szanse kobiet i mężczyzn na rynku pracy są równe. Mężczyźni znacznie częściej postrzegają je w ten sposób. Połowa respondentów zadeklarowała, że obie płcie mają w życiu zawodowym takie same szanse. Kiedy schodzimy na poziom bardziej szczegółowy, kobiety i mężczyźni są bardziej zgodni. Około 60% respondentów i respondentek uważa, że bez względu na płeć są tak samo traktowani przez przełożonych i mają takie same szanse na awanse czy podwyżki. Jest jednak 40-procentowa grupa badanych, którzy i które dostrzegają nierówności w swoich miejscach pracy.
Jako jedną z propozycji, które mogą rozwiązać problem nierówności płciowych, podaje się parytety. Podejście do tej propozycji jest różne, wśród wielu badanych budzi kontrowersje, twierdzi dr Monika Sońta, ekspertka Katedry Zarządzania w Społeczeństwie Sieciowym na Akademii Leona Koźmińskiego:
Regularne raporty dotyczące parytetów i wzrostu różnorodności w organizacjach przygotowuje choćby np. Deloitte. Pokazują one, że obecność kobiet w zarządach wpływa pozytywnie na wyniki finansowe firmy oraz na wzrost poziomu innowacyjności w organizacji. Dodając to tego często wdrażany przez menedżerki styl zarządzania oparty na zaufaniu można dostrzec, że włączanie pań w podejmowanie decyzji biznesowych oraz zapraszanie ich do projektowania kolejnych działań w „nowej normalności” jest korzystne dla firm.
Źródło: materiały prasowe