W dzisiejszych pandemicznych czasach sprawy urzędowe załatwia się bardzo trudno. Ale z pomocą przychodzi profil zaufany i korzyści związane z posiadaniem go. Poniżej je przedstawiamy.
Profil zaufany to pewien zestaw danych, które są potwierdzone i mają jednoznacznie identyfikować Cię w internetowych usługach, na przykład urzędów. Dane, o których mowa, to między innymi Twoje imię, nazwisko, adres zamieszkania, data urodzenia oraz numer PESEL. Profilu zaufanego możesz używać jedynie Ty, jest więc w pełni bezpieczny. Jego dużym plusem jest to, że wystarczy Ci kilkanaście minut na założenie go, a w przyszłości oszczędzi Ci stania w kolejkach i niepotrzebnych nerwów w urzędach. Usługi profilu zaufanego i podpisu zaufanego są zupełnie bezpłatne. Każdy obywatel może posiadać tylko jeden taki profil. Jego ważność to 3 lata. Podstawą prawną funkcjonowania profilu zaufanego jest ustawa z 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
Założenie profilu zaufanego nie jest trudne. Możesz go stworzyć przez internetowy system transakcyjny Twojego banku. Oto lista banków oferujących usługę profilu zaufanego:
Jeśli Twój bank ma taką usługę jak zakładanie profilu zaufanego, sprawa jest bardzo prosta. Wystarczy, że klikniesz formularz i uzupełnisz go. Wtedy to za każdym razem, kiedy będziesz mieć potrzebę zalogowania się do swojego profilu zaufanego, wystarczy, że wybierzesz opcję logowania przez bank. Jeśli jednak Twój bank nie oferuje takiej usługi, musisz wejść na stronę profilu zaufanego i tam zacząć wypełniać formularz. Jeżeli cała rejestracja przebiegła pomyślnie, powinien pojawić się komunikat z dwoma opcjami potwierdzenia wniosku. Pierwsza z nich to potwierdzenie go w jednym z punktów potwierdzających (powinna pojawić się także lista takich miejsc w Twoim rejonie), drugą jest potwierdzenie wniosku poprzez podpisanie go certyfikatem kwalifikowanym (musisz uprzednio założyć kwalifikowany podpis elektroniczny, jeśli chcesz skorzystać z tej opcji). Teraz wystarczy, że udasz się do punktu weryfikacyjnego lub podpiszesz wniosek wyżej wspomnianym podpisem elektronicznym i gotowe!
Posiadanie profilu zaufanego ułatwi Ci załatwienie wielu spraw urzędowych. Dzięki niemu skorzystasz między innymi z ePUAP, czyli z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej – bez problemu złożysz tam wniosek o dowód osobisty, czy zgłosisz urodzenie dziecka. Profil zaufany przyda Ci się także w PUE ZUS (Platforma Usług Elektronicznych ZUS), gdzie będziesz mógł zarezerwować wizytę w ZUS, złożyć różne wnioski, czy sprawdzić swoje zwolnienia lekarskie. Ponadto dzięki profilowi zaufanemu będziesz mieć możliwość wejścia do Internetowego Konta Pacjenta, gdzie będziesz mieć wgląd we wszystkie swoje recepty, leki oraz ich dawkowanie. Bez przeszkód wybierzesz lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, ale też upoważnisz kogoś bliskiego do otrzymywania informacji o Twoim stanie zdrowia.
W celu dodatkowego ułatwienia sobie życia warto założyć także podpis zaufany. Wystarczy, że potwierdzisz go profilem zaufanym. Dzięki tej funkcji bez problemu podpiszesz każdy wniosek lub dokument z urzędu bez wychodzenia z domu. Podpisanie dokumentu to po prostu kliknięcie „podpisz dokument” i potwierdzenie kodem autoryzacyjnym, który otrzymasz wiadomością SMS na numer podany w profilu zaufanym. Podpis zaufany zastępuje Twój własnoręczny podpis.
Za pomocą profilu zaufanego nie złożysz zeznań podatkowych w serwisie e-Deklaracje. Profilem zaufanym nie podpiszesz także informacji czy deklaracji podatkowych. Nie posłuży Ci też do zamknięcia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością czy dokonania zmian w KRS.
Fot. Benjamin Dada/unsplash.com